Grafisk design

I denne artikkelen skal vi gå gjennom hva grafisk design egentlig er, og hvordan vi kan velge ut det riktige designet til vårt eget formål. Enten du har din egen bedrift eller du har et eller annet prosjekt som du vil markedsføre så finnes det mange ting å ta i betraktning før du tar en avgjørelse for hvordan designet ditt skal se ut.

En grafisk designer er rett og slett en person som forstår hvordan vi skal kommunisere beskjeden vår til en bestemt gruppe. Vanligvis så skal for eksempel logoen vår kommunisere hva vi som aktør stor for. Dette er beskjeden som de må forstå og fremstille grafisk til verdenen. Det finnes mange forskjellige designere du kan ansette, og noen av dem kan drive handelen sin gjennom små bedrifter.

Noen mennesker freelancer med dette på Internett, men du kan også ansette profesjonelle dersom det du prøver å gjøre er veldig viktig for deg. Husk å besøke centum.no dersom du trenger et forbrukslån til dette.

Kjente merkevarer

Du har allerede et eller annet forhold til grafisk design, enten du vet det eller ikke. De største aktørene i verden har utarbeidet en veldig stabil og god merkevare, og grafisk design er på en måte stempelet som garanterer bedriftens produkt til å være opp til standard. Coca-Cola, McDonalds, Nike, Adidas. Du har mest sannsynligvis hørt om disse, og du kan kanskje se for deg designet på alle sammen.

Coca-Cola er rød med en spesiell type skrift, enkelt og greit. McDonalds med den gule «M» er også, som vi kan merke, gjort ganske enkelt. Vi trenger altså ikke å gjøre noe komplisert ut av dette, men det spørs egentlig hvem vi prøver å tiltrekke og hva vi tilbyr av tjenester eller produkter.

Kommunikasjon

Visuell kommunikasjon kan også være et eget fag som ikke trenger å være koblet til grafisk design. Grafisk design er derimot alltid lenket til visuell kommunikasjon. De fleste oppstartsbedrifter vet kanskje ikke engang helt sikkert hva de står for. Husk at dette utvikler seg gjennom årene, og en endring i logoen din reflekterer hva bedriften er, og kanskje også hvor den er på vei. Når det gjelder visuell kommunikasjon så kan det ofte være vanskelig å få til, fordi det kan jo tenkes at det mottakeren må bruke en viss subjektiv tolkning.

Symboler

På grunn av at det kan være vanskelig å tolke hva bedriften står for så kan vi bruke andre symboler, og ikke nødvendigvis bare skrift. Vi kan for eksempel se at symboler nesten alltid blir brukt av religiøse grupper. Poenget er rett og slett at vi skal ha en slags snarvei til informasjonen som ligger bak symbolet, for å øke gjenkjennelse og sikre at det vi har å tilby blir lagret i hodet på mottakeren, og også at man øker sjansen for å bli utsatt for informasjonen så ofte som mulig.