3 gode råd til oppstart av nettbutikk
Hvert år handles det for veldig mange penger på nett her i landet. Vurderer også du å starte din egen nettbutikk? Da bør du lese videre her og få gode råd og vink om hvordan du kan få en så god start som mulig på nettbutikkeventyret ditt, og hvilke fallgruver du bør se opp for.
- Gjør research
Med en nettbutikk kan butikken din selge 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. I hvert fall hvis du vet hvordan du kan utnytte de fantastiske markedsføringsmulighetene som følger med handel på nett. Her er nemlig veien fra reklame til handel veldig kort.
Det er egentlig ganske enkelt å få seg en nettbutikk i dag, i hvert fall rent teknisk. Det er flere utbydere der ute som tilbyr forskjellige løsninger, som for eksempel smart-web.no. Ofte er det gjennom løsninger fra slike utbydere at mange bedrifter og foretak starter. Man finner nemlig et godt og rimelig system som inneholder de funksjonene som behøves for å drive en nettbutikk. Dog, før man kommer så langt som valg av plattform for nettbutikken, bør man gjøre grundig research. Du må for eksempel stille deg selv spørsmål om det er plass til nettbutikken din på markedet og om det overhodet er et marked for det du vil selge. I tillegg bør du sette deg inn i hvordan konkurransen er, hvem som allerede er på markedet, og hva som gjør deg og ditt produkt eller tjeneste unikt. Målgruppen skal også defineres.
Det er altså en god del forarbeid som skal legges ned før du oppretter en nettbutikk, men du kan motivere deg med tanken på at suksess ofte henger sammen med god forberedelse.
- Likability
Hvis du tar utgangspunkt i at kundene bare automatisk elsker nettbutikken din, kan du fort risikere å bli skuffet. En god måte å måle virksomhetens likability på er ved å se på bedriftens Facebookside. Hvor mange likes har den? Trekk så medarbeidere, familie og venner fra, og så får du et godt bilde av hvor mange som faktisk vil komme forbi den nye nettbutikken din –hvis du ikke markedsfører den, vel og merke. De færreste bedrifter har en så høy likability at de kan klare seg uten markedsføring.
- Ha nok ressurser
Du må huske å prioritere ressursene dine. Mange bedrifter får fort innlemmet utgiftene til de tekniske foranstaltningene i budsjettet, men så glemmer de å ha nok ressurser til selve driften av bedriften. Investeringer i selve plattformen, integrasjoner til varelager og økonomisystemer er noe som man ofte prioriterer, og som bedriftene ser på som nødvendig. Det er det også, men det er også mange som glemmer (eller ikke forstår) at det koster penger å markedsføre seg selv på nettet. I tillegg tar det mye tid. Det er viktig at man ikke forventer at kundene bare kommer valsende inn i nettbutikken. Tid er dyrebart og du må huske å prioritere den riktig. Ikke bruk for mye tid på for eksempel papirfaktureringer og regninger, men kom heller i gang med e-faktura. Det sparer deg for både tid og penger, i tillegg til at du slipper å rote rundt i hauger og bunker med papir.
Det har blitt dyrere og dyrere å markedsføre en nettbutikk, rett og slett fordi det er så stor konkurranse om de gode plasseringene på Google, Facebook og populære prissammenligningstjenester. De store bedriftene har råd til å kjøpe seg gode plasseringer og eksponeringer, hvilket gjør at prisene automatisk blir presset opp. Derfor er det essensielt at du huske å legge nok penger til side for markedsføring av nettbutikken din.
- Fokuser på kompetansene
Bedriften bør også allerede fra starten ha fokus på de menneskelige ressursene. Har du de riktige kompetansene i nettbutikken fra begynnelsen, har du et langt bedre utgangspunkt. Det er nemlig noe helt annet å drive en nettbutikk enn en tradisjonell bedrift og en nettbutikk skal drives hver dag, hele tiden. Den blir aldri ferdig.
Det er nok den største fallgruven en virksomhet kan falle i ved etableringen av en nettbutikk, det å lene seg tilbake når plattformen og det flotte designet er på plass. Husk at butikken ikke går rundt av seg selv!