Kunst på sosiale medier
Grafisk designere og fotografer vet hvor viktig sosiale media er for å kommunisere med omverdenen, og dermed potensielle kunder – og kunne stille ut kunst på egne premisser. Dette har gjort livet mye enklere for denne gruppen av kreative arbeidere, og nåløye har med dette blitt større.
Mange fotografer og andre visuelle kunstnere bruker hovedsakelig Instagram for å vise fram egne verk. Det har tidligere vært noe irritasjon blant brukere relatert til formatet Instagram publiserer bildene i. Bildene ble helt firkantede, noe som kuttet vekk deler av bildet, og ødela en god komposisjon. Utviklere hørte tydeligvis denne frustrasjonen, og i dag finns det flere apper man an bruke for å tilpasse bildene til publisering på verdens største bildeplattform, uten å ødelegge komposisjon og form.
Mer om bilder
I det siste har vi en kreativ og spesiell metode for publisering av bilder, hovedsakelig rettet mot markedsføring og salg. Det er applikasjoner som skaper en illusjon om at brukeren har publisert verk i kunstgalleri. Slike apper gjør altså at bildet ditt blir plassert inne i et annet bilde, som viser et kunstgalleri. Man kan naturligvis bruke disse applikasjonene for å gi inntrykk av at man har suksess som grafisk designer, fotograf eller maler.
For de som fokuserer mer på å selge dekorative bilder til private hjem, er disse applikasjonene perfekt egnet til å vise potensielle kunder hvordan verket vil se ut på innrammet på veggen i en stue. Det er nettopp bilderammer som er avgjørende for kunstverkets endelige resultat, og du kan kjøpe de på nett. Kunstnere gremmes av å se at kundene har brukt en ramme som senker bildets estetiske skjønnhet, og en slik applikasjon kan hjelpe kundene med å velge en ramme som bildet fortjener. Da velger du som grafisk designer det fiktive rommet i applikasjonen, og tilhørende rammet, og bruker dette i markedsføringen på plattformer som Instagram, og potensielle kjøpere vil se helheten av verk og ramme.