Visuell kommunikasjon og online reklame

 

Når vi snakker om visuell kommunikasjon, grafikk og design, så kommer vi heller ikke unna den moderne reklamehverdagen, slik den i dag utfolder seg på nettet. Konkurransen er definitivt blitt skjerpet, og selv om det folkelige Internett nå har kommet ut av tenårene, har det fortsatt en del barnslige trekk, som egentlig gjenspeiler noen av menneskehetens mindre attråverdige trekk.

Begrepet klick-bate eller klikkagn understreker det hele, med å bruke overskrifter som det er vanskelig å takke nei til, eller å holde seg unna.

Det samme gjelder også for den visuelle kommunikasjonene som følger med. Vi har faktisk tatt steget tilbake, til at nesten hva som helst kan selges, om det følger med et bilde av en ung pike i bikini. Men etterhvert som brukerne av dette nye mediet modnes, får man også en annen respons på det visuelle designet. Innholdet på nettet raffineres stadig, i noe som kan minne om et våpenkappløp med kundene. Når det ene psykologiske trikset, som en appell til seksualdriften, er blitt brukt opp, så kommer tiden hvor man må raffinere tilnærmingen. Det finnes et stort utvalg av emosjoner som det kan spilles på, og ikke aller er direkte på samme nivå som sex og vold.

Man trenger nemlig ikke alltid å være overflødig tydelig når det kommer til hva som kommuniseres med bilde og tekst. Det er langt bedre å hinte mer subtilt i en omtrent retning, enn det er å være tydelig. Det åpner opp for at folk som er mottagere av informasjonen ser seg selv i situasjonen, enklere, enn om kommunikasjonen var for spesifikk eller for tydelig. På det viset kan man enklere appellere til følelser og lommeboken, en retorikk i moderne form.