Hvordan lage en god nettside
Historien til nettsidene
Det prates ofte om hvilken fantastisk fremgang vi har hatt innen teknologi over de siste årene. Der dette riktignok er sant på mange plan, så er det enkelte nivåer som ikke stemmer helt. For eksempel er en nettside i dag mer eller mindre det samme som den var for 10 år siden. Det eneste som har endret seg er den grafiske biten der designere virkelig har tatt helt av. Eiere av nettsider i dag har for alvor skjønt at i et stadig mer kompetitivt marked, så gjelder det å skille seg ut i mengden. Her handler det rett og slett om å se aller best ut i flokken, og da skal det gode grafiske designere til. Det er derimot vanskelig å påpeke akkurat hva som kjennetegner en god nettside, men enkelte parametere kan lett og greit følges.
Hva er behovet?
Det aller første du bør tenke over er hva du skal presentere på din nettside. Er den for eksempel en tjeneste som lommelegen kry, så er det viktig med mye og enkel tilgjengelig informasjon. Er det på en annen side en nettside som kun skal selge et eneste produkt, så lønner det seg å holde siden så enkel som mulig. Det hele handler altså om behovet. Selv om fancy design her og der kan friste mye når du skal opprette en nettside, så er det viktigere at du faktisk får frem det du skal formidle eller selge. Dersom dette ikke skjer, så blir bare dine nettsider pynt som er fine å se på, og du får ikke konvertert kundene dine. Det er altså minst like viktig at dine sider ser bra ut som at besøkende faktisk forstår hva de ser på. Dette er et gjentakende problem med overdådige nettsider som har latt den grafiske designeren få fritt spillerom.
Ha fokus på kommunikasjonen
Det kanskje aller viktigste er at den grafiske designen får frem budskapet du har. Den skal støtte opp om tekst og andre virkemidler for kommunikasjonen, og ikke dytte dette vekk. Samspillet her er ekstremt viktig, men det er fortsatt for mange som feiler på dette punktet. Altså er det beste tipset å strømlinje begge disse prosessene. Få dine tekstforfattere og grafiske designere til å jobbe sammen for å få disse prosessene inn i samme spor. Dette er livsviktig for at du skal lykkes i å nå dine besøkende. Vær kritisk til enhver del av siden, og prøv å besøke den som om du skulle vært en kunde selv. Kun da kan du se om dette faktisk er noe du hadde vært interessert i og ikke minst skjønt. Med andre, ha fokus på kommunikasjonen og ikke bare de fancy detaljene innen grafisk design!