Godt design er verdifullt

Design er estetikk. Design er funksjonalitet. Et godt design vekker positive følelser i deg når du ser noe for første gang, og det gjør at ting fungerer som det skal uten at du engang er bevisst på det. Uansett om vi snakker om nettsider, biler, logoer, klesplagg, møbler eller reklameplakater betyr et godt eller dårlig design suksess eller katastrofe. Det ligger en tanke bak alt du ser som er produsert av mennesker, og vi har blitt så vant til mange av elementene i design at vi forstår hva det betyr når vi ser dem uten å engang bli fortalt hva det handler om. Design er et eget språk som langt ifra alle kan snakke flytende, men som de fleste allikevel kan forstå.

Det er viktig å tenke seg om

Prøv bare å sammenligne logoen til en kjede som selger elektronikk og logoen til en kjede som selger garn og tråd. Sannsynligvis vil den første logoen ha skarpe, klare kanter og gi en følelse av renhet og profesjonalitet. Samtidig vil den andre logoen sannsynligvis være varm og myk, og gi deg en følelse av trygghet og hygge. Fordi vi alle forstår dette språket kan det også være enkelt for mer uærlige aktører å manipulere oss med det. Måten en nettside er designet på eller logoen og teksten i en epost eller et brev du får er utformet på kan få deg til å tro at personene bak er profesjonelle og til å stole på. Noen gode tips for å unngå å bli lurt er å se på detaljene bak overflaten. Ser nettadressen eller postadressen uvanlige ut? Hva slags treff får du opp om du gjør et søk på navnet på Google?

Døm en bok etter omslaget

Å treffe riktig målgruppe med markedsføring på riktig sted til riktig tid er viktig. Et godt rykte på folkemunne og gode anmeldelser fra brukere er også gull verdt. Men du kan ikke regne med å få noe av dette om det grunnleggende designet ikke fungerer, da vekker du ingen interesse til å begynne med. Uansett om vi tenker over det eller ikke blir vi veldig påvirket av farger og former. Ser du et produkt i en matbutikk med en innpakning i veldig uappetittlige farger og en ekkel logo vil du heller plukke opp varen ved siden av. Et revisorfirma med en rotete nettside som ikke vet helt hva den vil virker ikke som de beste menneskene å gi ansvaret for regnskapet ditt til. Vi bør kanskje ikke dømme personer etter utseende, men når det kommer til bedrifter som har valgt selv hvordan de skal se ut kan det være smart.