Godt design er god kommunikasjon og økonomisk

Et godt design er alfa og omega. Uansett om vi snakker om en nettside, et butikklokale, en logo, en reklameplakat eller en restaurant. Som det kjente ordtaket sier får man bare en sjanse til å gjøre et førsteinntrykk. Derfor er det viktig at førsteinntrykket er positivt. Forskning viser at vi tar de fleste beslutningene våre i starten av situasjoner vi er i, og den første magefølelsen vi får farger resten av inntrykket. Dessverre er vi mennesker fordomsfulle vesener, men det betyr ikke at vi ikke kan få noe godt ut av det. Designet er ansiktet utad som møter kunden, og med et godt design er du halvveis i mål allerede. Du vil merke at godt design er en god økonomisk investering i lengden også.

Hva vil du kommunisere?

Det skjer mye spennende innenfor design om dagen, og det er mange unge og sultne talenter som driver faget videre. Derfor føles det også bra å se at et nytt Design-firma vinner priser med jevne mellomrom, det betyr at fremtiden ser lys ut. Trender og vaner forandrer seg raskt, og man må henge med om man skal treffe unge forbrukere og stikke seg ut blant alle de andre inntrykkene. Da trenger man også ideene til unge personer som følger med i tiden. Design er kommunikasjon på et veldig grunnleggende nivå, og alt fra farger til andre detaljer er med på å påvirke oss underbevisst. Du bør tenke nøye over hva du ønsker å si og hvem du ønsker å si det til når du velger et design. Et godt utgangspunkt kan være å prøve å oppsummere bedriften eller foretaket ditt med et par korte setninger, og deretter prøve å si det visuelt.

Du vil tjene det inn igjen

Mange bedrifter velger å lage sitt eget design, eller å få en venn eller familiemedlem til å gjøre det gratis eller billig. Vi ser ofte eksempler på dette hos mindre bedrifter på små steder, både når det kommer til logoer og reklamer i lokalavisen. Det er absolutt ingenting i veien med dette om du ikke trenger å bekymre deg for konkurranse der du holder til, og alt du ønsker å gjøre er å minne kundene på at du er der for dem. Dette er allikevel ikke like smart for bedrifter som trenger å stikke seg mer ut. Det koster selvfølgelig å leie inn profesjonelle designere, men i lengden er det absolutt verdt det. Med et profesjonelt design som treffer den riktige målgruppen – og mange av dem i tillegg – vil du fort merke at overskuddet ditt blir større.