Slik bør du bygge din Content Marketing strategi

Før du kan bygge en strategi rundt det som på norsk heter innholdsmarkedsføring og på engelsk Content Marketing, må du vite hva det faktisk er. Du skal altså skape og distribuere både relevant og verdifullt innhold i dine egne kanaler. Slik vil du tiltrekke, engasjere og beholde den målgruppen du har definert på et tidligere tidspunkt.

Oppbygging av din strategi

Grunnpilaren i strategien din ligger i svarene på tre viktige spørsmål:

  •         Hvem ønsker vi å nå med innholdet vi skaper?
  •         Hva ønsker vi å oppnå med dette innholdet?
  •         Hvordan passer dette inn med resten av markedsføringen vår?

Har du noen gang tenkt over hva det er du ønsker å oppnå? Dette er viktig kunnskap, og uten en klar formening om dette blir det vanskelig å bygge opp en strategi som gir de resultatene du ønsker.

Målgruppe og kundeprofil

For å skape engasjerende og verdiskapende innhold må du vite hvem du lager det til. Hvem er dine kunder, hvilke utfordringer har de og hvilke behov kan du hjelpe dem med. Når du finner ut av dette vil du vite hvordan du skal vinkle innholdet og i hvilke kanaler du må sende det ut for

å nå din målgruppe.

Alt starter med kunden. Det er ingen vits i å lage innhold eller noe annet, dersom du ikke vet hvilken kunde du lager innholdet til. Da vil du med stor sannsynlighet ikke nå noen, og slikt blir det i siste ende ingen penger i kassen av.

Budskapet ditt

Så snart du vet hvilken målgruppe du har, kan du begynne å konsentrere deg om å lage innhold. Her skal du finne en miks mellom å skape engasjerende innhold som også løser problemer og utfordringer nettopp din kunde står ovenfor. Innholdet ditt kan være alt fra informative artikler til nyhetsbrev, videoinnlegg eller podcast, som er det nye store mediet.

Her må du også huske at kvalitet er viktigere enn kvantitet, og at innholdet må produseres regelmessig. Kunden din har nemlig dårlig hukommelse og det er mange elementer som sloss om oppmerksomhetens hans hver eneste time på dagen. Dermed må du sørge for at din kunde ikke glemmer deg, og over tid lærer at det er fra deg han får innhold som virkelig løser problemet eller problemene han sliter med.

Distribusjonsplan og analyse

Nå har du kommet så langt at du kan lage en distribusjonsplan. Det finnes tre ulike kanaler. Dette er:

  •         Kanaler du eier selv, som nettside, nyhetsbrev og e-postliste
  •         Kjøpte medier, som du betaler andre for å publisere noe for deg
  •         Organisk distribusjon, som sosiale media der du kan bygge opp trafikk over tid.

Til slutt må du finne ut om strategien du har bygget opp fungerer. Dette kan du gjøre ved å måle hvilke kanaler som skaper trafikk og hvilke artikler som faktisk får leserne til å bli betalende kunder. På denne måten finner du ut hva du må gjøre mer av og hva du kan slutte med. Det er viktig å huske at dette vil endre seg over tid, så dermed må du gjøre en slik analyse med jevne mellomrom og deretter foreta de nødvendige justeringene.

Konklusjon

Mange tror at det viktigste er å starte med godt innhold, så vil resten komme av seg selv. Det er ikke tilfelle. Kunden er det viktigste og så snart du finner ut av hvem kunden din er kan du bygge en strategi for hvordan du skal hjelpe denne kunden og til slutt få ham eller henne som betalende kunde. Jørn Jensen fra Scandilån sier: «Vi har implementert denne strategien for å ranke høyt på «lån med BankID» – og det fungerte veldig bra.» Nå er det din tur!